It's.... another blog - Reisverslag uit Kanton, China van Stef Gramser - WaarBenJij.nu It's.... another blog - Reisverslag uit Kanton, China van Stef Gramser - WaarBenJij.nu

It's.... another blog

Door: Ctep

Blijf op de hoogte en volg Stef

28 Maart 2015 | China, Kanton

07. Shanghai & Suzhou

Allereerst een shoutout naar mijn fans. Nee, lezers is gewoon beter. In ieder geval zei pap tegen me dat er mensen zijn die het lezen en dat sommige het zelfs leuk vinden. Natuurlijk verraden de reacties ook dat sommigen het niet erg vinden om mijn stukken te lezen. Maar toch bedankt allemaal, zonder jullie had ik dit nooit gekund :)

Dan nu weer wat tekst. Shanghai is natuurlijk een grote stad en hier merk je niets van communisme, alleen maar van kapitalisme. Zoveel mensen, zoveel hoge gebouwen, zoveel dikke auto’s. Maar Shanghai is ook duur, duurder dan al mijn voorgaande steden. Daarom was ik aan de ene kant ook wel blij om Shanghai te verlaten. Het was leuk en westers, maar voor minder geld kan ik het net zo leuk hebben ergens anders.

‘s Morgens vroeg in de stad aangekomen wist ik niet wat te doen. Dus ben ik maar op zoek gegaan naar stroom voor mijn apparaten en internet voor het zoeken van een hostel e.d.. Dat zou niet moeilijk moeten zijn in Shanghai, maar uiteindelijk lukte me dit pas met moeite bij een Starbucks in het centrum waar ik de goedkoopste thee bestelde en een paar uur bleef zitten. Mijn Nederlandse matties zouden later op de dag ook naar Shanghai komen en we zouden weer wat gaan doen. Maar eerst ging ik op zoek naar een hostel. Die had ik gevonden en na even in een parkje wat te hebben gelezen besloot ik om met de metro naar het hostel te gaan.

De juiste metrostop was geen probleem maar toen ik aankwam en dacht dat ik de routebeschrijving open had staan op internet bleek deze toch niet zo nauwkeurig. Gelukkig had ik op Google Maps de locatie precies openstaan en deze app zou ook offline werken, maar minder nauwkeurig. Dit bleek heel wat minder nauwkeurig want mijn blauwe bolletje sprong alle kanten op met een bereik van honderden meters. Dan maar vragen waar het adres is. Ik vermoedde dat ze me vertelden dat ik twee blokken moest lopen en dan rechts. Dit bleken twee straten en naar een uur zwaar bepakt te hebben rondgelopen was met de hulp van een hulpzame Chinees die 30 minuten met me meeliep het hostel in zicht. We hebben geen kamers meer was de boodschap. Maar op hostelworld kan ik er zo een boeken. Oh dan hebben we wel kamers.

Hostels hier zitten vaak vol met Chinezen die werk zoeken en dat maakt het er niet gezelliger op. In ieder geval de stad in gegaan met de Amsterdammers waar we nog een bekende van hun ontmoette en wat biertjes gedronken en gegeten. Op de terugweg moest ik me haasten want rond 11u rijden hier de laatste metro’s. Eerste metro gehaald en overstappen op de volgende. Dat kan in Shanghai best een lange wandeling zijn en ik ging dus in een drafje naar het volgende perron. De trap af rennend hoorde ik een metro en beneden aangekomen bleek dat die er al stond. De deuren waren gesloten dus maar hopen dat ze nog opengingen, maar ze waren natuurlijk al dicht gegaan en de trein reed weg. De medewerker op het perron vond dit erg grappig en ik probeerde hem uit te leggen dat ik het wat minder grappig vond. Dus ben ik maar naar het hostel gelopen/gerend. Een uur later lag ik op mijn bed.

De volgende dag door Shanghai gelopen en ‘n beetje gechilld. ‘s Avonds op bezoek geweest bij vier Nederlandse studenten. Naar de fake market geweest, uit gaan eten en cocktails gedronken. Deze keer maar met de taxi naar huis die helemaal niet zo prijzig is hier.
Zaterdag de stad in met een iets gevarieerder gezelschap. 1 Australiër, 1 Brit en 2 Canadezen. Naar een tempel geweest, daarna naar voormalig hoogste gebouw van Shanghai, de flesopener. Gelukkig kreeg ik wel studentenkorting, maar dan was de prijs nog steeds bijna €20,-. Op de weg terug weer naar de fake market geweest en twee persolletjes op de kop getikt voor €80,-... Dus hoop ik dat ze een tijdje meegaan! ‘s Avonds toch maar weer de stad in met de Engelssprekenden want Engeland moest tegen Frankrijk rugby-en. Niet de hele match gebleven want zoveel houd ik nou ook weer niet van dit spel. Een paar deuren verder geweest en toen wilde ik weer naar de cocktailbar en de Nederlandse snackbar, want die moesten in de buurt zijn. Helaas kon ik ze niet vinden en zijn we weer naar het hostel gegaan. Zondag een beetje brak met de Australiër gechillt in het hostel en ben ik in de namiddag in een stampvolle trein naar Suzhou gestapt. Ik zou een staanplaats moeten hebben, maar ben gewoon gaan zitten en niemand die er wat van zei.

In Suzhou ging ik weer couchsurfen bij een Piotr uit Polen. Toen ik hem echter belde, kreeg ik een Engelsman aan de telefoon. Ik ontmoette hem 10 minuten later en hij is zo Engels als Jeremy Clarkson. Hij doet me er ook wel een beetje aan denken, lang en een Engelse uitspraak. Een beetje dezelfde humor, maar dan wel een jongere versie. Peter, zoals hij nu wordt genoemd, is een docent op de Liverpool universiteit hier in Shanghai. We gingen nog een biertje drinken en ik at nog wat. Daarna naar zijn appartement, dat er groot is, met twee badkamers een zeer ruime woonkamer en zijn eigen bierbrouwerij. Helaas is het gas op en kunnen we het niet drinken.

De volgende dag ben ik naar Ginger Lake geweest en heb ik daar even genoten van het uitzicht. Daarna ben ik naar de universiteit gegaan en heeft Peter me een kleine rondleiding gegeven. Een keer wat anders op deze reis. Hij heeft me daarna mee genomen naar Old Town want Suzhou staat ook wel bekend als het Venetië van China, maar ik had alleen nog maar funkelhage neue gebaüde gezien die de Duitse ingenieurs hier hebben ontworpen. Je kunt dus ook overal Duits bier krijgen hier. Old Town was inderdaad erg mooi maar Venetië heeft toch wel wat meer allure. Enfin, een dag met wederom veel wandelen, wat mooie highlights en redelijk op tijd naar bed.

Er was weer een dag aangebroken die ik alleen mocht gaan invullen. Eerst een treinkaartje gehaald voor de bullet train omdat ik nog het een en ander wil ondernemen in zuidelijk China was dit een snelle wat duurdere manier. Daarna ben ik weer naar Old Town gegaan en ben langs een kanaal naar Tiger Hill gelopen. De wandeling over het drukke straatje met veel marktkraampjes was erg interessant. Alleen die vervelende Chinezen op hun elektrische brommertjes die zich door de massa heenwurmen zijn uiterst vervelend. Continue toeteren en gewoon tussen de menigte stoppen om hun telefoon op te nemen en vervolgens gewoon door te willen rijden. Na een wandeling van ruim een half uur was ik bij de ingang aangekomen. Ik probeerde zo naar binnen te lopen maar ik moest een kaartje halen. Voor een park met een Boedhistische tempel verwachtte ik echter niet de hoofdprijs te betalen en ik kreeg vast wel studentenkorting. De entree was 60 yuan en dat is bijna €10,-! Dat vond ik eigenlijk te veel van het goede en wilde studentenkorting. De dame sprak geen Engels en liet me alleen een bordje zien met everyone 60 yuan. Maar op een ander scherm stond duidelijk studentenkorting. Maar dat scheen alleen te gelden voor Chineze studenten (fucking racists!) Toch maar het park ingegaan voor een veel te hoge prijs. Een erg mooi park, dat zeker met een aantal mooie gebouwen, mooie tuinen en een goede tempel. Alleen na een paar Chineze tempels en tuinen te hebben gezien is eentje extra ook niet meer echt een wereld van verschil. Peter zei ook: ‘Once you’ve seen one, you’ve seen them all.’ Daar sluit ik me eigenlijk wel bij aan. Ik ga geen Chineze tempels meer bezoeken tenzij ik duidelijk vooraf weet dat dit heel anders is en als het geen knoop kost. Daarna maar weer door Old Town gelopen en ‘s avonds met Peter uit eten geweest. We dronken eerst een biertje en gingen naar een Japans restaurant. Het restaurant was geweldig en onder het genot van nog meer bier kregen we heerlijke gerechten voor een goede prijs. Na het diner zijn we nog naar een kroeg gegaan met live muziek. Iets sterkere biertjes genomen en besloten om naar huis te lopen. Maar Peter kwam een Nederlands/Nieuw-Zeelandse collega tegen en daar hebben we nog een biertje mee gedaan. Twee Duitsers kwamen de groep ook nog versterken en de mannelijke trakteerden nog op Jägermeister. Toen toch maar besloten om te gaan en op de terugweg nog even een café binnengegaan maar niets meer gedronken. Thuis aangekomen was ik toch wel benieuwd naar Peters homemade brew. Hij had nog steeds geen gas maar wel nog twee flessen staan. Die hebben we ook maar genuttigd en dat smaakte prima. Uiteindelijk best wel benevelt het bed ingedoken.

Vandaag een complete reisdag en vanaf morgen gaan we het zuiden verkennen.

  • 28 Maart 2015 - 15:34

    Helmien:

    Weer erg genoten van je reisverslag! hartelijke groeten en goede reis verder, ook namens Wim, Helmien

  • 28 Maart 2015 - 15:35

    Helmien:

    Weer erg genoten van je reisverslag! hartelijke groeten en goede reis verder, ook namens Wim, Helmien

  • 28 Maart 2015 - 15:35

    Helmien:

    Weer erg genoten van je reisverslag! hartelijke groeten en goede reis verder, ook namens Wim, Helmien

  • 28 Maart 2015 - 17:15

    Tante Riet.:

    Het was weer zoals gewoonlijk een goed verslag.Maar wat zijn persolletjes in hemelsnaam?Je ontmoet nu meer mede trekkers als in Mongolie.Veel plezier met het zuiden te verkennen en we lezen wel weer! Hou je taai, Stef en een goede reis verder.

  • 28 Maart 2015 - 17:16

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo

  • 28 Maart 2015 - 17:16

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo

  • 28 Maart 2015 - 17:16

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:17

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:17

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:17

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:17

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:17

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 28 Maart 2015 - 17:18

    Leo Linskens:

    Hallo Stef,
    Wat een geweldig verhaal hopenlijk komen er meer. Geniet er nog van en doe de Chinees de groeten.

    Groetjes leo







  • 29 Maart 2015 - 00:34

    Niekos:

    Vet man broeder. Persol is een merk in zonnebrillen tante Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kanton

Van Moskou door Azië

Backpackend door Rusland, China, Indonesië en more

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2015

laatste

03 Augustus 2015

Korea

03 Augustus 2015

Korea

31 Juli 2015

Filipijnen

18 Juli 2015

Vietnam deel II
Stef

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 15408

Voorgaande reizen:

21 Februari 2015 - 12 Augustus 2015

Van Moskou door Azië

10 Augustus 2012 - 30 Januari 2013

Een stage in Grabouw

Landen bezocht: