Korea - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Stef Gramser - WaarBenJij.nu Korea - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Stef Gramser - WaarBenJij.nu

Korea

Door: me

Blijf op de hoogte en volg Stef

03 Augustus 2015 | Zuid-Korea, Jeju

Het min of meer tiende land van mijn trip was Zuid-Korea. Van te voren had ik meer het plan om alleen Japan nog aan te doen, maar omdat de ticketprijs via Zuid-Korea redelijk voordelig was besloot ik om ook nog anderhalve week door te brengen in Korea. Achteraf een goed besluit maar de ticketprijs bleek toch iets hoger...

In Seoel had ik een Couchsurferspot en nadat ik geland was ging ik hierna toe. Een mooi appartement aan de zuidelijke kant van de stad. Het was al middag dus ik rustte even uit en mocht de fiets lenen om langs de rivier te gaan. Het was alweer lang geleden dat ik een fiets kon gebruiken. Het voelde als vertrouwd en het uitzicht op de stad was ook niet verkeerd. Bij terugkomst nog een biertje gedaan met mijn host en wat vrienden. Dutch beer stond er op de kaart dus die bestelde ik maar. Het bleek een soort bier te zijn die smaakte naar koffie. Het bierelement kon ik eigenlijk maar moeilijk herkennen. Het smaakte meer als een ijskoffie met alcohol, maar op zich niet verkeerd. De volgende dag een rondje langs de rivier gelopen met een Amerikaans/Zuid-Koreaanse surfer waarna ik later af had gesproken met twee Koreaanse meiden die beiden een korte tijd in Nederland hadden gestudeerd. We gingen naar het paleis en dat bleek gratis te zijn in de maand juli dus dat was een meevaller. Het was best gezellig en het paleis was wel mooi maar ik had al een beetje veel van dit soort gebouwen gezien dus ook niet echt iets nieuws. Tijd voor wat anders en we gingen downtown voor een Koreaanse BBQ. Dit ging samen met Soju (Koreaanse lichte wodka) en het werd snel gezellig. De BBQ was erg goed, omdat er veel vlees en groente op de bakplaat lagen en ik kon eten en eten. Vervolgens naar de arcade om ouderwets spelletjes te spelen. Ik moest tegen ze racen en ik werd meteen verslagen bij mijn eerste spel. Het viel niet mee tegen deze doorgewinterde gamers maar uiteindelijk wist ik ook een race te winnen. Hierna was het tijd voor meer drank en eten. Deze keer Makalli ofzoiets, een rijstewijn. Daarna weer de speelhal in om ook te gaan karaoke. Een erg gezellige avond en we sloten af met een wandeling langs een kanaal tot een metrostation waar we moesten haasten voor de laatste trein. De metro lag vol met zwervers, maar zij mogen in Korea op verschillende stations slapen en het was verder erg schoon, dus best een goed iniatief. De zwervers zagen er ook niet slecht uit. De volgende dag ging ik weer vliegen omdat mijn host me adviseerde om naar Jeju te gaan. Een eiland in het zuiden met mooie natuur en zeker de moeite waard volgens hem. De vliegtickets waren ook niet duur dus op naar Jeju!

In Jeju kon ik helaas geen host vinden in de korte tijd dus moest ik in een peperduur hostel slapen voor €14,- per nacht. Dit was ik niet meer gewend en het voelde als een rib uit mijn lijf. Toch waren er wel gezellige mensen in het hostel. Ook was er wel een host beschikbaar die voor mij een Indisch ontbijt wilde maken. Dus die heb ik wel met open armen ontvangen en het was een goed ontbijt en ze was goed om me te praten. De eerste dag was het weer alleen niet helemaal lekker maar ik besloot toch naar een klein eilandje te gaan wat erg mooi scheen te zijn. Bij de haven aangekomen, bleken alle boten gecancelled te zijn omdat de zee te ruig was. Het eiland kon ik eenvoudig zien omdat het niet ver was, maar ik kon er helaas niet heen. Dan maar een soort van krater vulkaantje beklimmen die op de UNESCO lijst staat. Hier ontmoette ik een wederom een Amerikaans/Koreaanse jongen. Hij was wel vriendelijk, maar meer Amerikaans dan Koreaans en pas achttien jaar. We besloten samen de vulkaan te beklimmen en vervolgens naar de lavagrotten te gaan. Beide waren indrukwekkend en bij het hostel ontmoette we nog een andere Koreaan en wat Brazilianen en we besloten om ouderwets Koreaans te gaan BBQen met veel drank. Dit was een gezellige avond, maar ik ging toch redelijk op tijd naar bed omdat ik de volgende dag de berg wilde beklimmen. De volgende dag regende het pijpenstelen en moest ik wederom een plan staken omdat de berg niet beklommen kon worden in dit weer. Overschakelen naar plan B dan maar, die er niet was. Ujan uit mijn hostel had ook niet echt een plan dacht ik, maar we besloten om naar een waterval te gaan in het zuiden. We gingen eerst anti-katersoep eten. Een pittige soep die populair is onder Koreanen na een avondje doorzakken. Toen op naar de waterval waar het zeker niet het enige water was dat viel. Bewapend met een paraplu en een regenjas nog steeds helemaal doorweekt, maar we bleven stug doorlopen langs het strand waar grote golven op de kust sloegen. Uiteindelijk kozen we voor een andere aanpak. We gingen de musua in de buurt maar aandoen. De eerste was het Teddybeer musuem. Niet heel groot maar duizend verschillende soorten teddyberen, van de eerste tot replica’s van de Denker of Vincent van Gogh. Best grappig en met het weer buiten een goede tijdsbesteding. Vervolgens gingen we naar een musuem waar alles optisch bedrog had. Op zich interessant maar de afwerking was meestal zo dat het nog best wel opviel dat het niet echt was. ‘s Avonds in de kelder van het hostel een eigen bioscoop gemaakt op de beamer. De volgende dag gingen we naar de markt en was het weer ook niet het beste. ‘s Avonds weer in de kelder geschuild. Mijn laatste dag wilde ik de berg dan eindelijk gaan beklimmen en het weer liet het ook wel toe. Maar helaas omdat ik te lang in bed was blijven liggen, werd me verteld dat ik beter een ander pad moest gaan hiken. Daar aangekomen met de bus nam ik ergens de verkeerde afslag en bleek ik op een pad door een dicht begroeid bos te gaan. Ik zag nog wel twee herten maar het pad was niet heel erg lang en toen ik weer een pad vond dat de berg op ging was ik pas echt te laat volgens de ranger dus kon ik echt niet meer gaan. Pech gehad op Jeju dus met het weer en mijn mislukte bergklim poging. De volgende dag vloog ik naar Busan om meteen de bus noordelijk te pakken naar Gyeongju.

In Gyeongju had ik wel een host kunnen regelen en na een kwartiertje wachten ontmoette ik ‘m. Een aparte maar interessante gast. Er bleek ook nog een Zwitsers meisje te surfen en later op de dag nog een Amerikaan. We gingen in de zinderende hitte naar buiten om de historische omgeving te ontdekken. Oude graftombes en tempels. Interessant maar met de hitte niet plezierig om alles te lopen. Dus gingen we het gratis museum over de historie van het gebied. De airco was goed en het museum ook wel maar de beste juwelen en dingen waren niet beschikbaar omdat die voor een speciale expositie alvast verwijderd waren. Ik weet niet meer wat we die avond gegeten hebben, maar het zal dan wel niet zo speciaal zijn geweest. We gingen wel weer naar de grafheuvels om ze deze keer te beklimmen en te genieten van het uitzicht. Dit was niet toegestaan en we moesten vluchten toen we overduidelijk gespot waren door wat parkgangers. Ze leken de politie te bellen dus zijn we er maar snel vandoor gegaan aan de andere kant van de berg. De volgende dag was het weer bloedheet en zijn we naar een boeddhistische tempel geweest. Al veel tempels gezien maar dit was best een mooie. ‘s Avonds besloten we onze eigen Koreaanse bbq te houden. Alle ingredienten gehaald en het was een perfecte bbq in het chille apartement van Evan. Drank erbij en het werd al snel gezellig ook al waren Evan en ik de enige die dronken. Ook nog het pannenspel erbij gehaald waar we vanalles moesten uitbeelden en beschrijven. Ik het had internationaal nog nooit gedaan, maar het ging prima. Misschien soms iets lastiger, maar dat maakt de uitdaging groter. Ik won beide rondes met mijn team, dat moet ik hier wel even vermelden.

Op donderdag kon ik weer terug naar Busan omdat ik op vrijdag mijn vlucht naar Japan had. Ik had een host kunnen vinden voor een nacht en het bleek een hele aardige man te zijn. We gingen lekker Koreaans bier met kip eten en ‘s morgens maakte hij wentelteefjes met speculoos. Dit proefde wel een beetje naar Nederland, vooral speculaassmaak. Hij moest weer werken, maar niet voordat we ergens een lokaal honingpindabroodje hadden gevonden. Op naar het vliegveld. Ik was op tijd en moest wachten totdat ik mijn tas in kon checken. Toen het zover was op naar de balie. Hier moest ik mijn paspoort laten zien en mijn ticket. Dit werd even gecontroleerd in de computer. Ik wist niet zeker of mijn baggage inbegrepen was dus toen ze zeiden: I’m sorry. Dacht ik dat ik bij moest betalen voor de tas. Maar toen ze me vertelde dat mijn vlucht op de zestiende was en niet op de zeventiende kon ik het niet geloven. Snel alles nakijken in m’n mail en inderdaad mijn vlucht was de vorige dag al geboekt. Dit kon niet meer verschoven worden en ook geen geld terug. Dus zo’n professionele reiziger ben ik blijkbaar nog niet. Ik had de dag ervoor genoeg tijd om op het vliegveld te zien te komen, maar dat was helaas niet gebeurd... Ik hoopte nog dat de vlucht van de voorgaande dag was gecancellet omdat er een typhoon in de omgeving was en dan zou ik wel een vervangende vlucht krijgen. Dit gold niet voor mijn vlucht en ik moest dus iets nieuws kopen. De vlucht van zondag leek in eerste instantie een stuk goedkoper en ik kon ook weer bij mijn host in Busan blijven als dat nodig was. Alleen toen ik die wilde boeken werd die ineens weer duurder. Dus toen besloot ik maar het dure ticket te boeken van de vlucht die ik dacht te nemen. Ik zat wel alleen bij de nooduitgang in het overvolle vliegtuig, maar het was een dure les. De volgende keer check ik al mijn data en tijden maar tien keer voordat ik ergens vanuit ga. In ieder geval kon ik naar Japan. Een land waar ik erg geïnteresseerd in ben en vooral het eten wil uitproberen!

  • 03 Augustus 2015 - 22:55

    Tante Riet:

    Ja Stef,door de drank kan je kop ook wat beneveld worden.Weer een keigoed verslag.Tot zondag.

  • 04 Augustus 2015 - 20:30

    Tante Margo:

    Geweldig verslag weer.Wij wensen je nog fijne dagen en een behouden thuiskomst.Ennuh.....Let goed op datum en tijd.Haha!

  • 07 Augustus 2015 - 22:55

    Tweety:

    Fijne terugreis. En zondag gezond en wel weer thuis. Groetjes en tot ziens in Bergen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Jeju

Van Moskou door Azië

Backpackend door Rusland, China, Indonesië en more

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2015

laatste

03 Augustus 2015

Korea

03 Augustus 2015

Korea

31 Juli 2015

Filipijnen

18 Juli 2015

Vietnam deel II
Stef

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 15419

Voorgaande reizen:

21 Februari 2015 - 12 Augustus 2015

Van Moskou door Azië

10 Augustus 2012 - 30 Januari 2013

Een stage in Grabouw

Landen bezocht: