Intro - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Stef Gramser - WaarBenJij.nu Intro - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Stef Gramser - WaarBenJij.nu

Intro

Blijf op de hoogte en volg Stef

16 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Grabouw

Dag 1

Na een rustige reis goed aangekomen op CPT international airport. Hier werden we opgewacht door Karin en Lizelle.
We zijn toen verder gebracht met een busje die werd bestuurd door Paddy. Paddy is de grote regelneef in Grabouw. Ik kwam midden
in de nacht aan op mijn bestemming waar ik het komende half jaar moet gaan vertoeven. Het was meteen fijn om te merken
dat er geen verwarming in het huis aanwezig is of een open haard. Mijn huisgenoten (Lieke en Anouk) zaten met kaarsjes op
de bank gewikkeld in dekens. Ik heb snel een kamer uitgekozen en ben ook maar onder de dekens gaan zitten.
We hebben toen bier en wijn gedronken en zijn rond half 2 gaan slapen.

Dag 2

De dag erop was het weer goed te merken dat het koud was toen ik opstond. De hele nacht had het flink gestormd en gewaaid.
Op de gang kwam het water naar binnen druppelen dus de eerste lekkage hadden ook meteen te pakken. 's Middags zijn we
boodschappen gaan doen omdat we zoveel missen in dit huis.

's Avonds was er een verjaardag bij een vriend van Paddy. Er was hierbij ook een braai aanwezig. De kip was echt
verrukkelijk met de Jimmy sauce die ze erop hadden gedaan. Het hele feestje werd er gedanst en genoeg gedronken. Om 12u
was Ryan/Rian jarig en daar hebben we voor gezongen op z'n Nederlands. Het feestje kwam tot een eind en we zijn met
z'n allen nog na gaan borrelen bij Platjies, het studentenhuis dat net achter ons ligt. Dit was tamelijk gezellig
en iedereen heeft elkaar goed kunnen leren kennen. Volgens mij is het rond 5u geworden en ik was redelijk naar de klote.

Dag 3

De volgende dag heb ik lekker tot 4u in mijn nest gelegen omdat ik nog niet echt tijd had gehad om bij te komen van mijn
vakantie in Gran Canaria. 's Avonds hebben we bij ons in huis gezeten, genaamd Pullen. Helaas was er op zondag geen
alcohol te verkrijgen dus was er sprake van een kleine drooglegging. We hebben toen maar met z'n allen een
gezelschapsspelletje gedaan. Met thee en cola hebben we ons nog aardig weten te redden.

Dag 4

Maandag zijn we naar Elgin Learning Foundation (wordt verder naar gerefereerd als ELF). Hier ontmoette we Karin Benjamin
en zijn we begonnen met elkaar voorstellen en hebben we wat meer informatie gekregen over het globale project. Na dat dit
af was gelopen zijn we weer inkopies gaan doen omdat we steeds meer dingen tegenkwamen die we misten. Ik weet even niet
meer wat er verder die dag nog is gebeurd.

Dag 5

Quirein was dinsdag jarig en bij ELF is er voor hem gezongen. Ik had ook nog een mooie tekening voor hem gemaakt. We
ontmoetten die dag Zuid-Afrikaanse studenten die ook in het gebied bezig zullen zijn met het project. Het was een
dag van teambuilding en om achter de culturele verschillen te komen. Toen de dag bij ELF was afgelopen bij ik met de groep
van Genadendal meegereden omdat ik naar de verjaardag van Quirein wilde. Zij gaan iedere dag met een busje omdat het ruim
een half uur rijden is en voor ons Grabouwers maar zo'n 10min. Die dag stormde het behoorlijk. In het huis van Quirein en
Bas (beide klasgenoten van mij in Nederland) kwamen al snel druppels uit het dak lopen. Maar er moest toch een verjaardag
gevierd worden en dat hebben we gewoon gedaan. Ik heb daar de kans gehad om alle Genadendallers te leren kennen. We
hebben de avond gespendeerd met gezelschapsspellen zoals Kingzen en Bussen. Helaas had ik veel pech in het spel en heb ik
een ware strijd moeten leveren met mijn vriend Jack. Jack heeft mij er uiteindelijk onder weten te krijgen en de volgende
dag werd ik wakker zonder me veel te herinneren en een fikse kater daarbovenop.

Dag 6

De busreis was een ware hel en mijn maag heeft meerdere salto's gemaakt. Gelukkig heb ik alles binnen kunnen houden en
heb ik mijn inhoud rustig kunnen lozen op het toilet bij ELF. Deze dag hebben we Afrikaans moeten leren en ek kan et nu 'n
bitjie. Deze dag was zwaar voor me. We zijn later nog inkopen gaan doen zoals we wel vaker moeten doen. 's Avonds zijn we
bij Bosman, het derde en laatste studentenhuis in Grabouw, geweest. Hier hebben we even rustig een film gekeken en ik
ben op tijd gaan slapen.

Dag 7

De eind was dan eindelijk aangekomen om onze projectbegeleiders te begroeten en te praten over wat er gedaan moet worden.
Ik blijk uiteindelijk veel samen te moeten werken met mijn huisgenoot Lieke en het is ook de bedoeling dat studenten waar
mogelijk projecten combineren. Wij kunnen terecht op een kantoor op het gemeentehuis en we zullen ook veel met de auto op
bezoek gaan in Grabouw. We hebben vooral te maken met Alfra en Anton Lieberberg (The Town Manager). Tot slot heeft Anton
ons wegwijs gemaakt door Grabouw en veel van de problemen onderweg uitgelegd. Dit was leerzaam. Omdat we de middag vrij
hadden is het huis voor de eerste keer gepoetst en hebben we was naar de wasserette gebracht. Ook heb ik eindelijk een
Zuid-Afrikaans telefoontje. (nummer: 002760241036)

Dit was even een kort verslag van mijn eerste week. Morgen staat Appelkamp op het programma. Eerst zullen we een bezoek
brengen aan Kaapstad. Hier gaan we verschillende activiteiten doen zoals het District 6 museum bezoeken. 's Middags
gaan we dan kamperen tot zondag. Ik zal hierna geen verslagen meer doen per dag maar een beetje globaal omdat het anders
een beetje te veel van het goede wordt. Mijn adres is trouwens Arbor avenue 49/Arborrylaan 49 in Grabouw. Misschien dat
iemand zin heeft om dit te googlen. Maar natuurlijk ook om kaartjes, versnaperingen, oude meubels, gadgets en cheques naar
toe sturen.

Groeten uit Grabouw

  • 18 Augustus 2012 - 12:11

    Mama:

    hallo miene zoon,
    zie dat je de eerste week nogal wat rompslomp heb gehad.
    Hoop dat vanaf nu beter zal gaan.
    Hier is het bloedje heet (30+).
    Kan je n keer skypen?. hou van je, xx.

  • 20 Augustus 2012 - 21:51

    Yvonne:

    Hey Stef, eindelijk hebben we je gevonden.je moet ook Jan als vriend houden, die is de volgende dag iets aardiger. (volgens Yannick). Fijn om te kunnen lezen hoe het met je gaat
    . Qua temperatuur had je beter hier kunnen blijven,maar goed je kunt niet alles hebben hè?.nou veel plezier daar en wachten op je vlgn verslag. Kiek goede uur wou!! Veel liefs van ons uit VenrayJgtax. Xxx

  • 20 Augustus 2012 - 21:55

    Yvonne:

    Sorry Stef voor de taalfouten, ik was te snel met versturen.!!!!!

  • 22 Augustus 2012 - 15:21

    DvdL:

    ik stuur je een knuffel met mijn foto voor het idee dat ik er toch ben

  • 28 Augustus 2012 - 12:26

    Tante Margo:

    Hallo Stef!

    Ik lees nu je verslag pas,sorry,schuld van de computer.
    Maar ik lees wel,dat je het al behoorlijk voor de kiezen gehad hebt.
    Wat is het leven toch zwaar en vooral stage.
    Was het maar niet zover weg,dan konden wij spullen uit onze kelder en onze zolder aan jou slijten
    Succes met alles Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Een stage in Grabouw

Een half jaar in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2013

De grande finale (2)

18 Januari 2013

De grande finale (1)

21 December 2012

Laatste dit jaar

08 November 2012

... dan nooit

08 November 2012

Beter laat...
Stef

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 15475

Voorgaande reizen:

21 Februari 2015 - 12 Augustus 2015

Van Moskou door Azië

10 Augustus 2012 - 30 Januari 2013

Een stage in Grabouw

Landen bezocht: